Simon Staun
Asfaltcowboy

Asfalt-cowboy med 470 heste

Det er de færreste danske lastbilschauffører, der til daglig kører i en bil med 470 hestekræfter og har 30 ton gods på anhængeren. Men sådan ser dagligdagen ud for den 50-årige nicaraguaner Angel R. Chavarria, der begyndte sin karriere med blot to ton træ på ladet. Siden er bilerne bare vokset og vokset i takt med træstammerne på den i dag 13 meter lange anhænger.

- Jeg har 12 biler af denne størrelse i mit firma. De har de kraftigste motorer af alle lastbiler i Nicaragua. Det er vi nødt til at have, når vi skal slæbe 30 ton tømmer op over bjergsider på veje, der indimellem er særdeles ufarbare på grund af kraftige regnskyl, fortæller Angel R. Chavarria.

Klimaet i Nicaragua betyder, at man ikke skal spøge med regntiden. De enorme vandmasser skyller indimellem hele veje væk og har mange omkomne på samvittigheden. I sine 30 år på førersædet har Angel R. Chavarria haft tre alvorlige uheld. Han er dog sluppet med livet i behold og uden brækkede lemmer.

- Jeg har prøvet at glide af vejen og blive kastet rundt i førerhuset. Så holder man bare fast, beder til Gud og giver ikke slip, før man ligger helt stille. Men heldigvis sidder Gud altid ved siden af mig i førerhuset, konstaterer Angel og ser op mod himlen. Angel betyder engel på spansk.

Henter bilerne i USA

Den taknemmelige chauffør har flere gange prøvet at hænge med bagenden ude over en af de vakkelvorne broer i provinsen, hvor infrastruktur ikke er en af de poster, der bliver brugt de største summer på i det fattige land.

- Derfor kører vi altid i kortege med tre-fem biler, så vi kan trække hinanden fri, fortæller Angel R. Chavarria.

Han passer altid meget på, når han arbejder. Med så mange ton bagpå skal man konstant være på vagt. Han stopper for hver 100 kilometer og tjekker vand, olie og dæktryk. Desuden er han hele tiden opmærksom på, hvordan gear og bremser fungerer.

- Det siger sig selv, at man helst ikke vil køre med dårlige bremser ned ad en spejlglat bjergside med fuld last, siger Angel R. Chavarria.

Han rejser selv til Los Angeles i Californien for at købe lastbilerne, der står ham i cirka 70.000 kroner stykket for førerhus og cirka halvdelen for anhængerne. Det tager sin tid at flyve til Californien og køre hjem, når han har fundet et godt tilbud. Men når man vil have det bedste, må man ofre tid på det. En anden ting, Angel bruger megen energi på, er bilernes detaljer. Præcis som danske chauffører sætter han pris på fine dekorationer, sit navn med store bogstaver i forruden og et veltrimmet førerhus.

- Jeg bruger meget tid på detaljerne. Lastbilerne er mit liv og betyder meget for mig. Men ikke alt. Det er selvfølgelig min familie, der betyder mest, understreger Angel R. Chavarria.

Benzin i blodet

Klichéen om benzin i blodet kan man roligt sige gælder hans fire voksne sønner. Hver og én tjener i dag til føden som chauffør.

- Jamen, hvad kan man forlange mere som far? De har alle været med mig på arbejde, siden de var helt små. Da de var 14 år, fik de lov at prøve at køre, selv om man skal være 20, før det er lovligt. Flere af dem har siddet oven på en pude for at kunne se ud af forruden. Men de har selvfølgelig aldrig kørt på de sværeste veje under dårlige vejrforhold, skynder Angel R. Chavarria sig at tilføje.

Han lægger ikke skjul på, at han elsker livet på lande- og grusvejene, og at han aldrig har drømt om andet. Bortset fra at eje sin egen "finca". Et husmandssted med jord og kvæg.

- Mine 30 år på landevejen har betydet, at jeg for nylig har kunnet købe min egen gård med 500 hektar og 300 stykker kvæg. En rigtig mand i Nicaragua skal have sin egen gård, siger Angel R. Chavarria, der mener, at han nu kun mangler en pistol i bæltet for at være en rigtig cowboy.